Heeft u het vaak benauwd of moeite met ademhalen? Fysiotherapie kan uitkomst bieden!

Ademhalingsproblemen

Wanneer u last heeft van ademhalingsproblemen moet u veel moeite doen om lucht binnen te krijgen. Deze klachten kunnen een grote impact hebben op uw leven, aangezien dagelijkse activiteiten extra energie kosten. Dit kan ervoor zorgen dat u veel activiteiten niet meer gaat ondernemen, wat ervoor kan zorgen dat de klachten erger kunnen worden.

Ademhalingsklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. In sommige gevallen kunnen de klachten ontstaan doordat de luchtstroom geblokkeerd is door teveel slijm en/of ontsteking (bronchitis). Een andere oorzaak kan zijn dat de spiertjes rond de longblaasjes zijn verkrampt (astma). Maar ook hyperventilatie kan voor klachten zorgen. Dit ontstaat door spanning en angst.

Klachten en verschijnselen

U kunt zich benauwd en duizelig voelen. U zult merken dat u vaker moet hoesten en last heeft van een droge mond. In het geval van hyperventilatie kunt u last hebben van hoofdpijn en misselijkheid, maar ook hartkloppingen en pijn op de borst.

Als u bij geringe inspanning benauwd wordt, of in de volksmond: hoog ademen, dan noemen we dat dysfunctioneel ademen.

In veel gevallen spreken we dan over dysventilatie. Bij hyperventilatie ademt u te snel, u kunt daarbij angstig worden of zelfs in paniek van raken. Één ding weten we ze zeker onder die omstandigheden helpen ademhalingsoefeningen echt niet meer, sterker ze nemen alleen maar toe.

Oorzaken van hyperventilatie kunnen langdurige stress zijn, maar ook plotselinge ingrijpende gebeurtenissen kunnen direct een invloed hebben op uw ademhaling!

• Pschychosomatische therapie

Onze fysiotherapeuten: