Heeft u al last van kramp, pijn of vermoeidheid in uw benen nadat u een stukje heeft gelopen? Dit kan wijzen op etalagebenen.

Etalagebenen

Heeft u al last van kramp, pijn of vermoeidheid in uw benen nadat u een stukje heeft gelopen? Dan kan dit wijzen op etalagebenen. Bij het lopen verbruiken uw spieren meer zuurstof. Wanneer uw slagaders vernauwd zijn door aderverkalking is er een verminderde aanvoer van bloed en dus minder zuurstof. Dit zorgt ervoor dat u pijnklachten ervaart bij het lopen. Bij het stilstaan komen uw spieren weer tot rust en nemen de klachten af. U kunt dan weer verder gaan met lopen.

Het meest voorkomende symptoom van etalagebenen is pijn bij het lopen. Nadat u een eindje heeft gelopen, zult u een krampachtige pijn in uw benen voelen. Wanneer u een paar minuten rust neemt zult u merken dat de klachten afnemen en dat u vervolgens weer verder kunt lopen. Bij ernstige vernauwing is de looptijd maar enkele minuten en tevens treedt er ook pijn op tijdens het rusten. Door de vernauwing wordt er te weinig bloed naar de benen afgevoerd. Dit is te merken aan koude voeten, geen haargroei op de benen, minder gevoel in uw benen en langzaam groeiende teennagels.

Oorzaken van etalagebenen

De belangrijkste oorzaak van etalagebenen is aderverkalking, maar uw leefstijl bepaalt wel in welke mate u last kunt krijgen van deze aandoening. Wanneer u gezond eet een voldoende beweegt zult u minder kans hebben op het krijgen van etalagebenen, dan wanneer u een ongezonde leefstijl hebt. De belangrijkste risicofactoren voor etalagebenen zijn:

• Roken zorgt ervoor dat de vaatwand ruwer wordt, waardoor vet zich gemakkelijker kan ophopen.
  • Verzadigd vet, slechte vet hoopt zich gemakkelijk op waardoor de vaatwand nauwer wordt
  • Ouderdom, de flexibiliteit van de vaatwand neemt in de loop der jaren af.
  • Overgewicht, zorgt ervoor dat de kwaliteit van de vaatwanden afneemt.

• Looptechniek

Onze Claudicatio fysiotherapeut: